Historická vozidla a motocykly

.

Snem mnoha mužů, a nejen jich, je mít v garáži pěkné auto. Ne všichni zdaleka upřednostňují nákup nového vozu. Jsou tací, a není jich málo, kteří shánějí staré vozidlo, které si vypiplají do originality k obrazu svému. Sehnat vysněný model nemusí být mnohdy jednoduché, nehledě na pořizovací cenu. Ideální je, pokud najdeme zaprášeného veterána u příbuzných ve stodole. Takové štěstí však každý nemá a pak nezbývá nic jiného než hledat.
staré auto na vrakovišti
Veteráni v běžném provozu
I v dnešní době, kdy všude kolem nás jsou auta a motorky různých značek, tvarů a kubatur, se rádi ohlédneme za krásou starých časů. Jistě nenecháme bez povšimnutí, když uvidíme pěkného veterána. Setkat se s ním můžeme na různých veteránských srazech, ale také v běžném provozu. Mnoho majitelů těchto úžasných a v neposlední řadě hodnotných strojů je používá příležitostně i pro každodenní potřebu, čímž projevují také notnou dávku odvahy.
starý motocykl
Kritéria a způsobilost vozidla
Samozřejmě i takový veterán musí splňovat platná kritéria pro provoz na pozemních komunikacích. I přes absenci některých bezpečnostních prvků, kterými samozřejmě historická vozidla v kontextu s dnešními požadavky na bezpečnost nedisponují, musí být vozidlo způsobilé. U veteránů platí dokonce dvojí hledisko.
1.       Technická klasifikace vozidla
2.       Skupina zachovalosti vozidla
Technickou prohlídku absolvuje historické vozidlo na stanici STK. Aby mohlo vozidlo vyjet na silnici, musí mít z této kontroly kladné stanovisko. V opačném případě, tak jako u automobilů či motocyklů mladších ročníků, je nutné nalezené závady odstranit a absolvovat kontrolní prohlídku ve stanoveném termínu. Pokud má veterán klasické černo-bílé značky (SPZ), pak prohlídkou na STK to v kladném případě končí a majitel stroje může jezdit další dva roky.
vyladěný veterán
Veteránské značky
Pokud se však jedná o historické vozidlo se speciální zeleno-bílou SPZ označenou symbolem „V“, musí vozidlo absolvovat klubovou a poté i krajskou testaci HV, kterou zajistí klub, jehož jste členem. Projdete-li přísným hodnocením komisařů, pak vám vystaví osvědčení na dobu 1 roku.
Základním kritériem, kdy může být vozidlo testováno na historickou původnost, je jeho stáří. To nesmí být mladší 30-ti let (v roce 2017 nesmí být rok výroby pro testované vozidlo mladší než rok 1987). S vozidlem se zkoumají všechny dostupné údaje a dokumenty – zahraniční TP, nabývací dokumenty (kupní smlouva). Pokud není k dispozici nic, co by prokazovalo jeho původ, přichází na řadu internetové zdroje.

Historická vozidla a motocykly
4 (80%)2
.